Als boeven opgepakt en mee naar het politiebureau

In 1954 werd begonnen met de bouw van de bolvormige gashouder op het terrein van het gemeentelijk gasbedrijf aan een weggetje dat later de Henri Jonasstraat zou heten in Meezenbroek.

Vanuit onze straat, de Frans Halsstraat, konden wij de verrichtingen goed volgen omdat het terrein in het verlengde van onze straat lag die toen eindigde bij de Tooropstraat.

Bron: Rijckheyt.nl | Meezenbroekerweg (21-4-1954). Fundering voor de nieuwe gashouder.
Bron: Rijckheyt.nl | Meezenbroekerweg (21-4-1954). Fundering voor de nieuwe gashouder.

In een eerder stadium was men bij het egaliseren van het terrein op stukken steen en restanten van een muur gestuit waardoor vertraging in de werkzaamheden optrad. Na archeologisch onderzoek bleek het om resten van een Romeinse villa te gaan. Prompt haakte het Limburgs Dagblad er op in door eind maart een artikel te publiceren dat er Romeinse steenkolen waren gevonden. Het was een zeer geslaagde 1 Aprilmop!

De bouwers van de bolgashouder waren werknemers van een Duitse firma. Zij werden gebracht en gehaald door altijd dezelfde autobus, een Magirus-Deutz. Of de werklieden iedere dag vanuit hun woonplaats naar de werkplek heen en terug werden gebracht, of dat zij doordeweeks ergens een kosthuis hadden weet ik niet meer. Maar de bus bleef wel de hele dag op het bouwterrein staan. Een van de werklieden zal dus tevens chauffeur zijn geweest.

Bron: Rijckheyt.nl | Nieuwbouw in de Govert Flinckstraat. Op de voorgrond rechts een gashouder van Nutsbedrijf Heerlen.
Bron: Rijckheyt.nl | Nieuwbouw in de Govert Flinckstraat. Op de voorgrond rechts een gashouder van Nutsbedrijf Heerlen.

Op een middag waren mijn vijf jaar jonger broertje en ik aan het spelen in de buurt van die bus. Mijn broertje had een paar dagen eerder een blikken trommel gekregen en trommelde er lustig op los. Kennelijk ergerde een andere jongen, Pietje E. die op nummer 52 woonde, zich zo aan het lawaaiige getrommel dat hij de trommelstokken van mijn broertje afpakte en ze op het dak van de bus gooide. Mijn broertje begon natuurlijk te janken en ik nam het, als grote broer, voor hem op. Dat werd dus ruzie en elkaar met stenen bekogelen. Totdat een steen uit de koers raakte en tegen een ruit van de bus terechtkwam die vervolgens in duizend stukjes aan gruzelementen ging. Het gooien van stenen was meteen over en bedremmeld stonden we erbij en keken er naar, niet wetende dat te doen. Dat wisten wel de bewoners van nummer 66, de familie W., die telefoon hadden.

Opgepakt door de politie
Zij hebben de politie gebeld want al spoedig kwamen “de blauwen” in hun wit/zwarte VW-kever met blauw zwaailicht en sirene aangesneld. Ik kan me niet meer herinneren of we in de boeien zijn geslagen, maar we moesten wel alle drie mee naar het politiebureau aan de Geerstraat. Gelukkig werden we niet op water en brood achter de tralies gezet maar moesten ons verhaal doen. Hoe het verder afgelopen is weet ik niet meer; het zal wel een kwestie voor de aansprakelijkheidsverzekering zijn geworden. Of ik, na thuiskomst, met blote billen naar bed werd gestuurd……..geen idee, het is al zo lang geleden en “Halt” bestond toen nog niet. Moedwillige vernielzucht trouwens ook niet (geloof ik).

De bolgashouder werd in 1955 in bedrijf gesteld en wit geverfd waardoor het op een enorme voetbal leek. Nog geen 15 jaar later werd het gevaarte alweer buiten gebruik gesteld en afgebroken omdat ons land overschakelde op aardgas waarvoor geen gashouders meer nodig waren. Deze kapitaalvernietiging doet mij denken aan het legendarische viaduct over het dal van de Gulp bij Gulpen in de LTM-tramlijn Maastricht-Vaals. Deze 600 meter lange en 20 meter hoge ijzeren constructie heeft maar dertien jaar bestaan van 1925 tot 1938.
Maar dat is een andere geschiedenis die bovendien niet gerelateerd is aan Heerlen.

Bert

Bert Nijkamp werd in 1941 in Heerlen geboren. Twintig jaar woonde Bert in Meezenbroek. Deze tijd was voor hem onvergetelijk. Na een (mislukte) start in de horeca diende hij zijn militaire dienstplicht te vervullen en in die periode was zijn gezin in 1961 naar Apeldoorn verhuisd. Na te zijn afgezwaaid, had hij een paar jaar een adm. functie bij een constructiefabriek om daarna als burger-ambtenaar in verschillende technisch/ administratieve functies bij een TD-eenheid van Defensie zijn brood te verdienen. Al sinds zijn jonge jaren schreef hij graag en was hij geïnteresseerd in historie. Zowel voor die constructiefabriek, als voor zijn militaire werkgever heeft hij verschillende artikelen geschreven. In 2010 schreef Bert samen met een oud-collega een boek over over “150 jaar Kamp Nieuw Milligen”, een militair complex midden op de Veluwe. Ze hebben er twee jaar aan gewerkt. En in 1991 kwam een door Bert geschreven boek uit over 75 Jaar Apeld. Chr. Mannenkoor (zie www.acm-apeldoorn.nl) waarvan hij al jaren lid was (de basis voor zijn liefhebberij voor mannenkoorzang was n.b. bij het K.H.M. St. Pancratius gelegd!). Bert is op 10 oktober 2012 in Apeldoorn overleden.

4 gedachten over “Als boeven opgepakt en mee naar het politiebureau”

  1. in de jaren 40/45 stonden er 2 gasketels bij de speeltuin in meezenbroek.ik ppersonelijk was altijd doodsbang als er vliegtuigen over kwamen en zat ik al in de kelder
    bob van hout

  2. In andere verhalen läs ik regelmatig over de uitgaansgelegenheid “De Nor”. Pas vandaag begreep ik dat die tent gevestigd was in het pand waar ik destijds bibberend van de zenuwen werd verhoord door oom Agent. Gelukkig hoefde ik toen niet op water en brood in de nor en toen die nor “De Nor” werd, waren wij al weg uit Heerlen. Nee, niet gevlucht maar gewoon verhuisd.

  3. Pietje e- eland die de trommelstokjes afpakte en woonde in de frans halstraat 52 is mijn neef en woont nu nog in de Josef israelstraat ikzelf woon mijn hele leven in rotterdam maar was als kind veel met vak in heerlen ,een leuke tijd en hoor en lees veel bekende dingen van vroeger,heel leuk hoor groetjes Hendrik eland uit rotterdam

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.