In de jaren twintig van de vorige eeuw groeide Heerlen als kool. In het belang van de bijbehorende sterke economie was de vraag groot naar een goede verbinding met Aken dat nog geen 10 kilometer verder ligt. De voor ons nu bekende autoweg tussen Heerlen en Aken was er uiteraard nog niet. De nieuwe elektrische tramlijn van Heerlen (halte Rukkerweg naar de Locht) aan de Duitse grens was groot nieuws en werd op 3 mei 1928 plechtig en feestelijk geopend.
Na een lunch in het Grand Hotel in Heerlen begaven de genodigden van zowel Nederlandse als Duitse zijde zich in versierde tramwagens naar de Rukkerweg waar een lint in de rood-wit-blauwe kleuren bij het begin van het nieuwe gedeelte door Mr. Paulussen, lid van Gedeputeerde Staten, werd doorgeknipt. Daarna ging het gezelschap per extra trein naar de grens aan de Locht, waar Dr. Rombach, regeringspresident van Aken, eveneens met het doorknippen van een lint en het houden van een toepasselijke toespraak het Duitse gedeelte van de nieuwe lijn opende.
Vervolgens werd weer overgestapt in een fraai versierde tramwagen van de Aachener Kleinbahn welke van de grens af de verbinding onderhoudt. De bevolking stond overal langs de weg en begroette de nieuwe tram. Door het centrum van Aken, waar eveneens grootte belangstelling bestond, volgde een diner aangeboden door de directie van de Aachener Kleinbahn Gesellschaft. Het diner werd bijgewoond door de burgemeesters van Maastricht en Kerkrade, en de waarnemend burgemeester van Heerlen.
De openstelling voor het publiek van de tramlijn was op 15 Mei 1928. Voor de mijnstreek was dit niet alleen een feestelijke maar ook zeer belangrijke gebeurtenis, want de Zuid-Limburger konden nu langs een veel kortere en goedkopere manier richting Aken.
Onlangs werd bekend dat er binnen nu en 3 jaar (2014 red.) opnieuw geïnvesteerd zal worden in een verbeterde en rechtstreekse verbinding met het Duitse Aken.