Het volgende verhaal gaat over een auto die in mijn bezit is en al enige tijd mijn aandacht trekt. Ik woon in Antwerpen (België), maar Rosse Bertha gaat mij naar Heerlen brengen. Rosse wie? Laat mij dat maar even verder uitleggen.
Voor u verder leest moet u weten dat er benzine door mijn aders stroomt. Waar ik als kind met matchboxjes speelde, is de schaal gegroeid en op 48-jarige leeftijd hou ik twee oldtimers op de baan. Eentje is aan een grondige restauratie toe. Op vraag van de mechanieker aan wiens gouden handen ik mijn auto overlaat, ben ik in de papieren gedoken die bij de nu 40 jaar oude Mercedes zitten (NL nummerplaat HD-ZV-22). Inderdaad, het koosnaampje “Rosse Bertha” gaat over een auto: ros omwille van haar speciale rode metaalkleur en Bertha omdat ze over een onverwoestbare Duitse techniek beschikt.
Levensloop
Gedurende Bertha’s levensloop is het ene jaar al wat beter gedocumenteerd dan het ander, maar één periode is zeer goed te volgen door taxatieraporten, verzekering uittreksels en RDW keuringsbewijzen. De namen er op, wijzigen soms (F.M. Snijders/Mevrouw A. Snijders-Hoeymans/T.F.F. Snijders), maar de meeste spreken op hetzelfde adres: Hendrik v.Veldekestraat 5 in Heerlen. Geboortedatum van deze Heer Snijders: 18-08-1956. De periode gaat van 1993 (eerste taxatierapport, maar op het adres Caumerweg 38 in Heerlen) tot 2006 waarna het verhaal stil valt en pas in 2014 weer documentatie opduikt aan de andere kant van Nederland in Lochem.
Het verhaal van Berta?
Ik weet het, het is maar een oude auto, maar ik ben geïnteresseerd in het verhaal van die metaalrode Mercedes 280 SLC, een model waar er echt niet veel van rondreden. Misschien kent iemand de personen of familieleden bij bovenstaande adressen en kent iemand het verhaal achter de auto? Wellicht dat deze historiek wat kan helpen: klik hier. En een foto uit 1993 vind je hier.
Restauratie
Ondertussen gaat Bertha binnen voor een restauratie waarbij we alles zo origineel mogelijk houden. Heel recent heb ik deel 1 van de restauratie van Rosse Bertha afgehandeld (sneller dan voorzien) en alle 40 jaar oude rubbers en leidingen zijn vervangen en ze remt weer als de beste, drinkt benzine even gulzig als toen in Heerlen in 1976 en haar 6 cylinders roffelen met de cadans van jonge veulens. De automechanieker liet me weten dat ze nog in héél goede staat is dus, in Heerlen heeft er iemand zorg voor gedragen!
In de zomer hoop ik ‘haar’ weer terug op de baan te hebben. De bestemming van haar eerste rit weet ik al… we gaan naar Heerlen 🙂
Wat ik zie op de foto’s is dat deze gemaakt zijn op de Strijthagerweg in Kerkrade (wijk Kaalheide)